Søg i denne blog

torsdag den 8. august 2013

Lækre og ikke mindst nemme koldhævede boller

Duften af nybagte boller er en af de dufte, jeg aldrig bliver træt af. Der findes næsten ikke noget bedre end den første bid af en nybagt bolle med smør. Selvom bollen endnu kan være klæg indeni lige efter, at den er taget ud af ovnen, kan jeg aldrig dy mig. Jeg må bare smage en, så snart bollerne er færdigbagte. :)
Sidste forår gik jeg på Suhrs madakademiet, hvor jeg lærte en rigtig god, men også nem opskrift på koldhævede boller. Denne opskrift har jeg siden hen videreudviklet på, og derved gjort til min egen. Bagværk er en større videnskab, og meningerne om hvordan det gode brød bages er mange. Jeg stræber selv efter store og nærmest ensartede lufthuller, når jeg bager brød. Opskriften på de koldhævede boller tager ikke mange minutter at blande sammen, og den skal stå natten over i køleskabet for at hæve. Den er ganske simpel, men den smager fremragende. Det smarte ved en koldhævning er, at man hurtigt og nemt næste morgen kan få nybagt morgenbrød. Her kommer opskriften:

Alle mål i opskriften er vejlende, ca. 12-16 stk.:

Ingredienser:
7 dl. vand
25 g. gær
ca. 1 kg. mel (herunder 4-6 dl. grovere mel, f.eks. grahamsmel, rugmel eller klid)
4 spsk. olie
1 spsk. sukker
1 tsk. salt

  • Gær opløses i vand
  • Herefter hældes olien i
  • Derefter tilsættes det grovere mel, sukker og salt
  • Allersidst tilsættes hvedemelet lidt ad gangen
  • Jeg rører ugentligt dejen sammen med en dejskraber, men man kan med fordel rører dejen på en røremaskine i min. 5 min.
  • Dejen er færdigrørt, når dejen så småt begynder at slippe skålens kanter.
  • Tildæk skålen med enten madfilm eller sølvpapir og stil dejen i køleskabet natten over
  • Dejen tages ud ca. 1 time før bagning, gerne længere tid
  • Dejen sættes på bagepladen med to spiseskeer eller vha. af en dejspatel, der kan dyppes i vand, hvilket gør dejen lettere slipper skeerne eller dejspatlen
  • Bollerne bages ved 200 grader ved varmluft i ca. 15-25 minutter.

Hvad er jeres nemme og hurtige bageopskrift, når det skal gå lidt hurtigt med bagværket i hverdagen? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar