Søg i denne blog

onsdag den 2. oktober 2013

Luksus pasta med kødsovs :)


Er der noget, jeg virkelig elsker, så er det pasta med kødsovs. Den kan laves på mange måder, hvis du spørger mig. Men jeg er sikker på, at en italiensk mama deler denne holdning ;) Jeg er dog helt sikker på, at enhver italiensk mama ikke ville mene denne kødsovs har noget til fælles med den famøse og helt enestående bolognese. Jeg kan tydeligt huske ferier fra min barndom, hvor jeg har bestilt den ene portion spaghetti bolognese efter den anden. Den dag i dag er det stadig en stående joke i min familie, om jeg ikke lige skal smage den pasta bolognese, de har på menuen, når vi er på ferie ;)
Men nok om dejlige ferieminder med min familie, her kommer opskriften på aftenens kødsovs:

500 g. hakket oksekød (gerne af prima kvalitet)
75 g. bacon
2 løg
2 fed hvidløg
2 store gulerødder (eller 3-4 små)
2 pastinakker
½ rød chili
2 dåser hakkede tomater
1 flaske rødvin
4 spsk. sukker (tilsæt gerne mindre, hvis du ønsker en mere skarp smag)
2 spsk. æbleeddikke
½ dåse tomatkoncentrat
Salt og peber

Først hakkes løg, hvidløg, gulerødder, pastinakker og chili fint. Herefter svitses løg og hvidløg, til løgene er klare. Baconen hakkes i mindre stykker, og svitses derefter med sammen med chilien. Kødet brunes sammen med grøntsagerne. Efter kødet er brunet tilsættes de finthakkede gulerødder og pastinakker samt de flåede tomater og tomatkoncentratet. Inden kødsovsen skal simre i min. 2 timer, tilsættes flasken med rødvin. Jeg lod min kødsovs simre i ca. 3 og en halv time. Jo længere tid den simre, desto bedre smager jeg :) Til slut smages retten til med æbleeddike, salt, peber og sukker.

Den udgave er rigtig luksuriøs sammenlignet med den sædvanelige pasta med kødsovs, jeg plejer at bikse sammen. Normalt er der hverken rødvin, frisk chili eller bacon i, men en veninde fra studiet anbefalede, at jeg tilsatte rødvin, så det måtte lige prøves. At tilføje rødvin kan klart anbefales, da det giver en helt anden dybde i smagen. Det vigtigste ved kødsovsen er ikke ingredienserne, men at sovsen får lov til at simre længe, så ingredienserne smelter sammen i en højere enhed. Fik jeg sagt, at pasta med kødsovs er en af mine livretter? :)

Hvad er en af dine livretter, og hvad gør du, når den skal laves bare lidt mere lækker? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar