Søg i denne blog

onsdag den 6. november 2013

Karrysuppe - suppechallenge nr. 2 :)


























Det gik pludselig op for mig, at der er rigtig mange retter på bloggen, der har en knap så flatterende farve... Nemlig brun :)

Det har egentlig ikke været noget, jeg har tænkt over, før jeg kom til at kikke flere af blogindlæggene igennem. Brunt, brunt og atter brunt. Flatterende ser det ikke ud, men smagen skulle gerne være i orden ;)

Det hænger nok sammen med, at mange af efterårets lækre simreretter er brune, og at grød og bagværk også tenderer til de brune nuancer. I protest mod alt det brune, præsenterer jeg i dag en gul ret, nemlig karrysuppe.

Jeg måtte igen forsøge ikke at gå på kompromis med at få den bedste smag frem i hver enkelt råvarer, og samtidig lave rettens fremgangsmåde og dens ingrediensliste simpel :)

Jeg har givet det et forsøg, hvilket jeg også håber, at I vil gøre derude (især dig søde Ida) :) Suppen er en stor portion til 1 person. Her kommer opskriften:

2 små løg
1 fed hvidløg
4 gulerødder
2 tsk. karry
Ingefær (et stykke på ca. 2 cm. i diameteren, og ca. en tommelfingers længde)
300 ml. kokosmælk
1½ spsk. østerssauce
1 tsk. sukker
1/4 tsk. soya
2 dl. grøntsagsbouillon (eller hønsebouillon)
Salt og peber
2 spsk. olie (gerne smagsneutral olie, f.eks. solsikke)

Løg, hvidløg og ingefær hakkes fint. Gulerødderne skæres i en halv centimers tykke skiver. Karryen brændes af i et minut eller to i lidt olie. Løg, hvidløg og ingefær svitses et par minutter sammen med karryen, hvorefter gulerødderne tilsættes. Gulerødderne steges med 3-4 minutter, før kokosmælk og bouillon hældes på. Gulerødderne koges i kokosmælken og bouillonen til de er møre. Det tager ca. 15 minutter, før gulerødderne er kogt møre.

Retten smages til med soya, østerssauce, sukker, salt og peber. Ønsker man en sødere smag i suppen tilsættes sukker. En mere saltet smag lidt mere salt eller soya. Eller ønsker man en mere krydret smag kan der tilsættes lidt mere peber. Østerssaucen er med til at tilføre retten umami. Umami, som i nogle sammenhænge omtales som kødsmag er også med til at bidrage til velsmag. Til slut blendes suppen til en ensartet konsistens, og serveres straks. :)

Ingredienslisten blev lidt længere i denne omgang. Jeg havde nemlig lidt svært ved at begrænse mig, da jeg smagte suppen til :) Mit bedste råd er, at du blot skal tilsmage suppen med de smagsforstærkere, du har. Der er ingen grund til at investere i hverken soya eller østerssauce, hvis du ikke laver indiske eller thairetter ellers. :)
Jeg valgte at tilføje stykker af banan til suppen lige inden servering, da jeg elsker lidt fyld i en blendet suppe. Man kan med fordel servere suppen med lidt ristet kokos, lidt godt brød eller æbletern :)
Jeg kan blot sige, at det blot handler om at prøve sig lidt frem for at finde den bedste smagskombination.
Hvordan laver du den bedste karrysuppe?
Ha en dejlig aften :)
- Sille



Ingen kommentarer:

Send en kommentar