Søg i denne blog

tirsdag den 19. november 2013

Kyllingefrikadeller :)

Der har været lidt stille på bloggen den sidste uges tid. Det skyldes, at jeg har haft min dejlige mor på besøg i weekenden, og at jeg har haft supertravlt med alt muligt andet end at lave mad. :) Ja, indrømmet der har ikke stået så mange kokkerier på menuen! Til gengæld har jeg haft en uforglemmelig weekend med min mor i København, nydt gode stunder med veninderne og spist masser af lækker mad, andre havde lavet :) Ja restaurantbesøg er også noget den kære food-baby holder meget af :)
Her kommer lige en opskrift på kyllingefrikadeller, som jeg biksede sammen midt i travlheden op i mod eksamen:

400 g. hakket kyllingekød
1 æg
1 dl. mælk
7 spsk. mel
½ revet squash
4 små gulerødder
2 tsk. salt
12 kværn med peberkværnen

Ganske simpelt rives squash og gulerødder fint. Det hakkede kød, æg, mel, grøntsager, salt og peber mixes sammen til en jævn og sammenhængende fars gerne med en håndmixer. Det tager ganske få minutter, før farsen hænger godt sammen. Jeg valgte at lade farsen trække i køleskaben ca. 30 minutter, før jeg stegte frikadellerne på en brandvarm pande i lidt smør og olie. Man kan vælge at smage på den rå fars, men det gjorde jeg ikke af salmonellahensyn. Jeg ved godt, at danske æg og kyllinger er frikendt for salmonella, men jeg tager ikke chancer indenfor det område :) Portionen bliver til 1½ pandefuld, dvs. over 30 frikadeller. Jeg spiste ca. 6 små deller (på str. med en spiseske) samt en håndfuld flødestuvede champignon og snittet spidskål overhældt med lidt citronolivenolie over til aftensmad. Der blev også til to gange frokost og ikke mindst en god portion deller til fryseren :)
Ha en dejlig tirsdag!
- Sille

Hvad er din bedste opskrift på frikadeller lavet på en anden fars end svinefars? :)

4 kommentarer:

  1. Kan denne opskrift bruges til baby på 6 mdr? og må der så godt komme mælk i, eller skal der bruges fx modermælkserstatning?

    SvarSlet
  2. Kan denne opskrift bruges til baby på 6 mdr? og må der så godt komme mælk i, eller skal der bruges fx modermælkserstatning?

    SvarSlet
  3. Hej frk. Madsen :) Jeg må være dig svar skyldig. Jeg spørger lige en veninde til råds, der er ved at blive diætist, og som er mor til en datter på 1 ½ år, også vender jeg tilbage :)

    SvarSlet
  4. Omsummeret skriver min veninde som følger: nye anbefalinger siger, at man ikke bør give mælk til børn under 6 mdr., men at frikadellerne godt kan bruges, da kødet er fint nok. Hun ville personligt selv skære kanterne fra, hvis hun skulle servere det for en baby på 6 mdr. Derudover kan de evt. laves med modermælkserstatning, og hun anbefaler også at spare på saltet.

    SvarSlet