Søg i denne blog

tirsdag den 18. februar 2014

Suppe Challenge 3: Minestrone

























Jeg havde længe spekuleret på, om jeg ikke skulle prøve at lave en minestronesuppe. Den her version blev kastet sammen af, hvad jeg lige havde af grøntsager i køleskabet og de bønner, jeg ellers lige havde stående. Her er opskriften, der varmede mig på en kold februardag:

4-5 skiver bacon
2 løg
2 fed hvidløg
1/4 spidskål
2 stængler bladselleri
1 gulerod
1 dåse hakkede tomater
1 dåse bønner (her brugte jeg kidneybønner)
½ chili
1 l. vand
2 tsk. oregano
4 tsk. salt
2 tsk. peber
Olivenolie

Skær først baconen i mindre stykker, og svits den derefter i lidt olivenolie, til den er sprød. Hak, mens baconen steger, løg, hvidløg, kål, bladselleri, gulerodder og chili groft. Svits derefter grøntsagerne sammen med baconen i ca. 5-7 minutter. Derefter hældes ca. 1 liter vand og de hakkede tomater i gryden, hvorefter suppen skal simre i ca. 30 min. Til slut overrisles bønnerne med vand og tilsættes derefter til suppen. Bønnerne koger med i 5-10 min. Jeg foretrækker, at mine bønner ikke bliver alt for bløde. Ønsker man en mere melet konsistens, kan man tilsætte dem tidligere. Suppen smages til med oregano, salt og peber. Jeg kogte lidt pasta og tilsatte suppen til allersidst. Suppen smager supergodt med et godt stykke groft brød til, eller med en skefuld creme fraiche på toppen. Velbekomme.

Hvilken suppe har du kokkeret for nylig?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar